יום שלישי, 4 במרץ 2014

להקים עסק באינטרנט או עסק פיזי ?



כיום, ניתן למצוא עסקים רבים במרחב האינטרנט - בין אם בעולם, ובין אם בישראל. רבים האנשים שבוחרים באופציית פתיחת העסק אונליין כתחליף לפתיחה של עסק פיזי "בעולם האמיתי". לכך יש יתרונות רבים : סיכון מינימלי, עלויות תפעול ואחזקה נמוכות, אפשרויות פרסום מגוונות, OUTSOURCING בקלות רבה, קהל לקוחות פונטציאלי בכל רחבי העולם ועוד. כמובן שלעסק הפיזי יתרונות משלו , לדוגמא: מוצרים מוחשיים, יחס אנוש, אפשרות לתשלום מזומן במקום ועוד.
אם כך, נשאלת השאלה - אדם שרוצה להפוך לעצמאי ולהקים עסק, האם לעשות זאת במרחב האינטרנט או להקים עסק פיזי? ומה במקרה שאין את הידע הטכני הדרוש בכל הקשור לאינטרנט?
התשובה לכך מורכבת ואינה כוללת. מטרת פוסט זה לעזור למתעניינים להחליט.

ראשית, יש לבחון את סוג העסק ואת המוצרים שיימכרו. האם מבחינה טכנית ניתן לבסס את העסק אונליין? לדוגמא - עסק למכירת בשר. האם מבחינה טכנית ניתן להוביל את הבשר ללקוח בתנאי קירור ובמחיר משתלם? אם לא, הרי שאופציית בניית העסק אונליין נפסלת (אילו לא הייתה נפסלת בגלל הפן הטכני, הרי שאפשר היה להקים חנות אונליין, בה בוחרים את סוג הבשר, את הכמות, משלמים עבור המשלוח ומקבלים את המוצר תוך זמן מוגדר מראש). סביר מאוד לניח שהלקוחות לא יירצו לשלם עשרות שקלים עבור הובלה - החסכון שלכם מבחינת עלות הבשר אונליין מתקזז.

שנית, יש לבדוק האם לעסק יהיה ביקוש במרחב האינטרנט. ניקח שוב את דוגמת העסק למכירת בשר. יכול להיות שהצרכנים לא יהיו מעוניינים לרכוש בשר אונליין בגלל חשש מאיכותו הירודה. נכון שאפשר להשקיע כספים בשיווק והסברה (פרסומות בטלוויזיה ובדיקות מעבדה - הבשר שהוזמן באינטרנט הגיע ללקוח כשהוא מכיל פחות כימיקלים וחומרים מזיקים מאשר בשר שנקנה בחנות. בעצם יצירה של עסק "בשר אורגני אונליין" באיכות הטובה ביותר), אבל האם מבחינה ריאלית יש ליוצר העסק מספיק $ להשקעה בעניין? אם לא, הרי שעדיף לפתוח עסק פיזי למכירת בשר . שימו לב - הדוגמא שניתנה מראה אי ביקוש בגלל בעיות אמון וחשש בכל הקשור למוצר שנמכר. אי ביקוש יכול להיגרם גם בגלל שפשוט למוצר אין קהל יעד מספיק גדול וגם בגלל שהמוצר לא טוב מספיק/לא זול ביחס למתחרים/ ללא שם מותג מוערך. במילים אחרות - בין אם קהל היעד גדול ובין אם לא - הביקוש לרכישה ממכם יכול להיות נמוך. האם הביקוש למוצר יהיה גבוהה יותר אונליין או בעולם הפיזי?

מעבר לכך, יש לבדוק את אפיקי התנועה לעסק. עסק אונליין קל יותר לקדם בחלק מהמקרים, אבל לא תמיד. אם נפתח חנות צעצועים ליד פארק שעשועים גדול, הרי שסביר שתנועה משם תזרום אלינו. אך מה אם החנות שלנו היא אתר אינטרנט? אפיק תנועה זה כבר לא רלוונטי לנו כמו בעבר. נוכל להשתמש בפרסום בפייסבוק, בגוגל, בטוויטר, באתרים פרטיים ועוד. חשוב שנבדוק שאנחנו אכן יכולים להביא טראפיק לאתר / לעסק הפיזי שלנו. אם יהיה לנו קל יותר להזרים תנועה לחנות אונליין באמצעות פרסום בפייסבוק, ומאוד קשה ויקר להזרים תנועה לעסק הפיזי - שווה לבדוק אפשרות להקמת העסק אונליין.

בנוסף, יש לבדוק האם אופן המשלוח יעיל. הצרכנים פעמים רבות רוצים לקבל את המוצר ישר לאחר הקנייה ולא לחכות. זה תלוי מאוד במוצר. יש לבדוק עם הצרכנים - במידה והם מראים נכונות לחכות מספר ימים למוצר (כדי לחסוך כסף), עסק אונליין יכול להתאים. אבל אם הצרכנים יראו נכונות לקבל את המוצר ישר לאחר התשלום - הרי שעסק פיזי עונה על הדרישה.

כמובן שלפתיחה ולתחזוק של עסק אונליין יש צורך בידע טכני כלשהו במחשבים. אולם המערכות לניהול חנויות אונליין כיום מאוד פשוטות וקלות, אבל עדיין- דרושה מיומנות שלא תמיד רלוונטית ונחוצה בעסק פיזי. אם אין לכם ידע בסיסי וקצת מעבר במחשבים, הרי שזהו מתכון לאסון. ללא עזרה והכוונה, תתקשו להזרים טראפיק לאתר, תתקשו להתמודד עם מערכת ההזמנות ולפטל בפניות. במילים אחרות,ללא ידע מספיק לא תוכלו לנהל באופן מוצלח עסק אונליין.

לסיכומו של עניין, יש לבדוק את כל המשתנים ולהחליט האם יהיה רווחי, פשוט יותר וכדאי יותר לפתוח את העסק אונליין. אולם לעסק נוליין יתרונות רבים וסיכון נמוך יותר בפתיחה, אבל זה לא מתאים לכל סוגי העסקים.